I snart ett halvt år har jeg har hatt gleden av å prøve ut Canadus 1224.
Ikke bare en, men flere, som jeg fikk fra Kleven, representanten for Canadus. Han kontaktet meg, og ba meg teste ut produktet sitt.
Ikke bare en, men flere, som jeg fikk fra Kleven, representanten for Canadus. Han kontaktet meg, og ba meg teste ut produktet sitt.
![]() |
Canadus montert. |
En fullverdig vitenskapelig test fra min side ble det ikke. På langt nær. En slik test ville blitt for omfattende, noe jeg ikke har tilstrekkelig med ressurser til.
Nå etter ca halvt års prøvetid, der Canadus`en har vært montert nøyaktig etter Klevens anvisninger, kan jeg ikke se at dette batteriet har blitt noe som helst revitalisert.
Det dør fortsatt ut nå kapasitetsmessige, som ett talgelys i lett solgangsbris.
Nå etter ca halvt års prøvetid, der Canadus`en har vært montert nøyaktig etter Klevens anvisninger, kan jeg ikke se at dette batteriet har blitt noe som helst revitalisert.
Det dør fortsatt ut nå kapasitetsmessige, som ett talgelys i lett solgangsbris.
Kanskje Canadus har vært for kort tid på batteriet. Hva vet jeg egentlig om det.
I denne tiden har også montert slike på andre batterier. Heller ikke på dem kan jeg merke noen positive endringer, bortsett fra at ett, som var blitt helt flatt for
første gang. Dette skjedde mens bilen sto i garasjen, mens vi var ute på en tre ukers reise.
I ettertid erfarer jeg at flere har vært utsatt for det samme, nemlig at batterier har blitt flatt med Canadus påmontert.
Hva som eventuelt er årsak til dette, vil jeg ikke spekulere i. Men duppeditten som lå mellom batteripolene er i hvert fall fjernet nå.
Denne kjemiske prosessen med sulfatering opphører ikke om man monterer aldri så mange duppeditter parallelt i batteristrømkretsen. For at den skal kunne skje, må det sannsynligvis kraftigere lut til.
Prosessen opphører derimot om man passer på å lade batteriet umiddelbart opp igjen, slik det skal, med tilhørende topplading.
Sulfatering i blysyrebatterier forekommer aldri i et batteri som får riktig ladespenning i riktig tid med korrekt omgivelsestemperatur (25 varmegrader) , og brukt slik det skal brukes, om vi da ser bort fra naturens gang.
Har et batteri først dannet fått varig krystallisering av blysulfat på blyplatene, skal det uhyre mye til for å fjerne denne.
Når et batteri får riktig lading og vedlikehold i riktige omgivelser, er det aldri behov for noe duppeditter i den tro å forlenge batterilevetiden.
Det er her jeg mener mange blir forledet til å tro noe annet.
Man kan gjerne vise til mange bilfabrikanter og deres valg mht duppeditter. Men hva forteller egentlig det om den naturlige prosessen som foregår inne i det samme blysyrebatteriet.
Så la batteriene vi har, det være seg lithium som blysyre, få foreskrevet lading og vedlikehold, da helst uten duppeditter. Da har vi glede av batteriene i mange år.
I ettertid erfarer jeg at flere har vært utsatt for det samme, nemlig at batterier har blitt flatt med Canadus påmontert.
Hva som eventuelt er årsak til dette, vil jeg ikke spekulere i. Men duppeditten som lå mellom batteripolene er i hvert fall fjernet nå.
Så litt om blysyrebatterier, lading og sulfatering.
Vi vet at i et blysyrebatteri starter en gryende sulfatering når batterispenning nærmer seg ned mot 12,4 volt, og lavere. Denne spenningen blir ofte omtalt som sulfateringsspenning.Denne kjemiske prosessen med sulfatering opphører ikke om man monterer aldri så mange duppeditter parallelt i batteristrømkretsen. For at den skal kunne skje, må det sannsynligvis kraftigere lut til.
Prosessen opphører derimot om man passer på å lade batteriet umiddelbart opp igjen, slik det skal, med tilhørende topplading.
![]() |
Carwice lader gjør jobben. |
Sulfatering i blysyrebatterier forekommer aldri i et batteri som får riktig ladespenning i riktig tid med korrekt omgivelsestemperatur (25 varmegrader) , og brukt slik det skal brukes, om vi da ser bort fra naturens gang.
Har et batteri først dannet fått varig krystallisering av blysulfat på blyplatene, skal det uhyre mye til for å fjerne denne.
Når et batteri får riktig lading og vedlikehold i riktige omgivelser, er det aldri behov for noe duppeditter i den tro å forlenge batterilevetiden.
Det er her jeg mener mange blir forledet til å tro noe annet.
Man kan gjerne vise til mange bilfabrikanter og deres valg mht duppeditter. Men hva forteller egentlig det om den naturlige prosessen som foregår inne i det samme blysyrebatteriet.
Så la batteriene vi har, det være seg lithium som blysyre, få foreskrevet lading og vedlikehold, da helst uten duppeditter. Da har vi glede av batteriene i mange år.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar