Av Idar Thomassen
Rådgivende ingeniør i Telecraft
GEL er i stor
utstrekning bygd opp slik som tradisjonell bly/syre. Her er syren
tilsatt kiseloppløsning, slik at elektrolytten stivner til geleform.
Denne konstruksjonen gjør at batteriet tåler en heller en røffere hverdag uten å ta skade.
GEL tåler ikke høyere ladespenning en 14,4 volt. Batteriet er særdeles ømfintlig for riktig ladespenning. Bruker en feil lader, kan batteriet fort ødelegges.
På de fleste bobiler har laderen en egen bryter. Denne settes på innstillingen GEL/AGM. Selv mor klarer denne operasjoen med stort hell.
Dessverre blir mange blir forledet av kunnskapsløse pratmakere til å bruke feil ladespenning, noe som ofte på sikt er mindre heldig.
.
Men
sin unike konstruksjon er GEL særdeles godt egnet som forbruks/back
up-batteri pga at det tåler mange utladninger (syklinger).
Med sin lave indre motstand tåler den store utladninger, opp til 80 % , og tåler opp mot 1000 syklinger.
Som med AGM tar det ca åtte til ti timer å fullade batteriet fra 50%.
For langt batteriliv må derfor GEL-batteriet få sin anbefalte ladspenning,
ladestrøm, og driftstemperatur på 25 grader Celsius, i hele ladefasen, inklusiv vedlikeholdsfasen.
Prismessig er GEL det klart dyreste alterativet av blysyrebatterier.
Husk å stille laderen på GEL/AGM. Og ikke på Standard.
Om noen trenger hjelp, råd eller dåd ifm med batteri, kontakt meg gjerne på: idar@telecraft.no
Kilder: Sønnak
Kopiering,
og viderebruk av dette blogginlegget er ikke tillatt iflg Lov om
opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven), uten samtykke fra meg.
Uten ansvar for feiltolkninger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar