Rådgivende ingeniør i Telecraft
Litium (LiFeSo4)
John B Goodenough er kjent som oppfinner av litiumionbatteriet. Sony kommersialisert bruken av det tidlig på 90-tallet.
Siden da har batteriet blitt en uvurderlig del av nesten all bærbare og faste installasjoner der det er behov for stabil kraft. Nå tas det mer og mer i bruk i bobiler også.
Så da kan vi trygt hevde at lithiumion er kommet for å bli som alternativ oppladbar energikilde.
LiFePo4 (LFP) som vi ofte bruker, er et batteri med stor energitetthet. Mye høyere enn blysyre, som de med flytende syre, AGM og Gel ift både vekt og volum.
Til sammenligning veier LiFePo4 ca 1/5 til 1/3 av vekta til blybatterier i sammenlignbar størrelse. På bobiler med liten lastekapasitet kan det være svært gunstig å velge litium som batteriløsning for å spare vekt.
Det typiske batteriet er satt sammen av fire seriekoblede prismetiske eller sylindriske celler, hver på 3,2 V.
Derfor sier vi at LiFePo4 har en nominell på 12,8 V, der blybatteri har 12volt. Batteriet har en hvilespenning på 13,2 v. Litium har svært lav indre motstand, typisk <50 mOhm.
LiFePo4 bør lades med tett inntil 14,6 volt ladespenning, avhengig av fabrikat. For rett ladespenning til ditt batteri; les batteriets spesifikasjon.
Feil ladeprosedyre forringer batteriets levetid.
LFP tåler 1500 -2000 syklinger ned til 80% utladning. Noen batteriprodusenter opererer med enda flere syklinger.
Spenningen er svært lineær under hele utladningsforløpet, i motsetning det i blybatterier.
BMS kan styre slik at uttaket ikke kommer over 90% av totalen
Batteritypen har særdeles mange fordeler. Ikke minst den lave vekta, og energitettheta er av det positive.
Svært mange bruker lading av LiFePo4 i kulde som argument for ikke å kjøpe dette batteriet. Denne batteritypen kan uten problemer benyttes helt ned til -40 grader Celsius. Ved denne temperaturen kan batteriet få en effekttap på ca 3%. Det er 4-5 ganger mindre enn andre batteriteknologier.
Ved kuldegrader bør ladingen begrenses til maks ca 3 % av total kapasitet.
I dag finnes batterier med innebygget varmefolie, som har benevnelsen heat. Andre typer batteri er bygget slik at man kan lade dem med 0,2 C ned til minus 15 grader (Farco power Freeze)
Hurtiglading i kulde er ikke bra.
Det er med LiFePo4 som med øvrige batterikjemier. Det opererer best ved ca 25 grader Celsius. Vi bør derfor bestrebe oss til de ytterste for å oppnå denne temperaturen der batteriet er installert.
Litiumbatteri inneholder ikke kjente giftige stoffer. Og det lekker ikke. Man kan plassere det i alle retninger og der det måtte plass til det. Vær klar over at unntak på dette finnes.
Derfor er det mange gode grunner for å velge LiFePo4, som batteriløsning i uoverskuelig fremtid.
Lithium-batteriene produseres i mange varianter, og kan bygges for spesifikke formål.
Jeg selger alle typer batteri.
Om noen trenger hjelp, råd eller dåd ifm med batteri, kontakt meg gjerne på: idar@telecraft.no
Kilder: Sparelys. Diverse fagtidskrifter.
Kopiering, og viderebruk av dette blogginlegget er ikke tillatt iflg Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven), uten samtykke fra meg.
Uten ansvar for mulige feil, og feiltolkninger.
Hurtiglading i kulde er ikke bra.
Det er med LiFePo4 som med øvrige batterikjemier. Det opererer best ved ca 25 grader Celsius. Vi bør derfor bestrebe oss til de ytterste for å oppnå denne temperaturen der batteriet er installert.
Litiumbatteri inneholder ikke kjente giftige stoffer. Og det lekker ikke. Man kan plassere det i alle retninger og der det måtte plass til det. Vær klar over at unntak på dette finnes.
Derfor er det mange gode grunner for å velge LiFePo4, som batteriløsning i uoverskuelig fremtid.
Lithium-batteriene produseres i mange varianter, og kan bygges for spesifikke formål.
Jeg selger alle typer batteri.
Om noen trenger hjelp, råd eller dåd ifm med batteri, kontakt meg gjerne på: idar@telecraft.no
Kilder: Sparelys. Diverse fagtidskrifter.
Kopiering, og viderebruk av dette blogginlegget er ikke tillatt iflg Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven), uten samtykke fra meg.
Uten ansvar for mulige feil, og feiltolkninger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar