mandag 5. mars 2018

Generell batterikunnskap, i kortutgave om AGM

Av Idar Thomassen
Rådgivende ingeniør i Telecraft.


AGM (Absorbent Glass Mat) er også et blysyrebatteri.
Det har ikke flytende elektrolytt. Her er den arbsorbert i en matte, en separator. Separatorens oppgave er også å hindre at platene kommer i berøring med hverandre, og forårsake kortslutning.
AGM har stor plateoverflate, med lite indre motstand.

Denne opptar lading raskere en GEL

AGM  tåler sjelden mer 14,4 v ladespenning, målt ved 25 grader Celsius. Ved høyere spenning over tid, kan den tørke ut, og blir varig ødelagt.


På de fleste bobiler har laderen en egen bryter. Denne settes på innstillingen GEL/AGM. Selv mor klarer denne operasjoen med stort hell.

Dessverre blir mange blir forledet, av kunnskapsløse pratmakere, til å bruke feil ladespenning, noe som ofte kan være sjebnesvangert.

 Ett AGM-batteri på ca 100 Ah tåler sjelden mer en 35 A ladestrøm.

Dette batteriet er særdeles godt egnet som start/stopp batterier i moderne biler. Men også brukt i bobiler som forbruksbatteri. Men valget blir ofte GEL pga muligheter for flere syklinger( inntil 1000).
AGM tåler opp mot 80% utladning.

AGM tåler 6-700 syklinger.

Det tar ca åtte til ti timer å fullade dette batteriet fra 50%. Forutsetningen for denne tiden er at det ikke er noen forbruk under ladingen.

For langt batteriliv må derfor batteriet få anbefalt ladspenning og ladestrøm  i hele ladefasen, inklusiv vedlikeholdsfasen. Det samme med driftstemperaturen. Den bør ligge på 25 grader Celsius. Dette er særs viktig.

Husk å stille laderen på GEL/AGM. Og ikke på Standard.

Prismessig ligger AGM over Bly/syre, men under GEL.

Om noen trenger hjelp, råd eller dåd ifm med batteri, kontakt meg gjerne på: idar@telecraft.no





Kopiering, og viderebruk av dette blogginlegget er ikke tillatt iflg Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven), uten samtykke fra meg. 
Uten ansvar for mulige feil, og feiltolkninger.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar