søndag 31. januar 2016

Væktige lusekjørera.

Svært mange av oss et veldig opptatt av vækta på bobilan. Og då særlig om de andre sine. 
Æ fylle opp bobilen med det vi skal ha med oss på turen.

Om det så er opp tel fagre nord, der hjerte mett bor. Eller ned tel sydanes Europa, der  prisen på en dunk vin og ett brett øl er omtrent det samme som literprisen på Tine-melka på Prix her på Gvarv. 

Og laste opp bobilen, då innafor lovlig aksellast og totalvekt. 
Ferdig med det. 

Men det æ er meir opptatt av, og bekymra for, er bobila som kjøre 
etter veian her heime på berget.  
Mange av sjåføran i dem kjøre, av en eller anna merkelig grunn
langt, langt under tellatt maksimalhastighet.  
 "For sikkerhetsskyld", 
som de sjøl hævda det, for å unngå fartsbot.

Det er sjelden at man får fartsbot for å kjøre 30 % under lovlig maksfart. 

De samme sjåføran drit samtidig i trafikken bak

De har fine speilan på bobilan sine. Av og tel skulle æ tru at  de der som måkevinga, kun for pynten sin skyld.  
Og ikkje tel for nokka anna, kan det se ut som. 

Kanskje farta tel trafikksinkeran også er en konsekvens av at bobilan de kjøre ofte har alt for svake kraftressursa under bobilpanseret,  i forhold tel den aktuelle totalvækta de har på turan sine. 

Æ veit derfor ikkje med sekkerhet ka den ubehagelige bedagelige framferden tel sinkeran kan komme av.

Mulig er den en salig miks av svak motor og elendig sjåfør. Ka veit æ egentlig.

Det er nu en ting at sinkeran kjøre langsomt etter sletterake og  
oversiktlige landeveien. 
Endå værre blir det blir nåde, med sine sannsynlige svake motora,
te en motbakke med utfordring i
Då dætt den lusate marsjfarta ennu lavare ned, som kar`n ner i 
grilldressen tel den mannlige sjåfør`n, etter at morrapesse er over. 
Då dætt alt ned tel ett lavmål. Unntatt hovmodet. 

Om det også er fordi sjåføran i de træge bobilan har ett  råttent hønsegg mella høyrefoten og gasspedalen, som hindre dem i å tråkke på den, veit æ heller svært lite om

Som om ikkje lusekjøringa er nok, kjøre svært mange av de samme 
lusekjøreran langt inne på veien, langt fra vegens høyre side. 

Dermed sette de også en effektiv hinder for smidige og farefrie 
forbikjøringa. 
r lusekjøreran så kjem opp på toppen av stigninga, og skal 
nedover igjen på den andre sida, då kjøres det ofte med klampen i 
nn, relativt sett, som om de hadde sjølvaste fanden etter sæ.
Kanskje er det også sånn. Eller for å kompenere for det de tapte i tid på oppover-turen sin. 

I svært mange tilfella gjør denne formen for bilkjøringen at det blir  
uhyre vanskjelig for andre trafikanta å komme forbi lusekjøreran 
en lovlig, sikker og farefri måte. 

Ofte har æ også sett bobila som gjør tapre forsøk på å kjøre forbi en anna. Då gies det i svært mange tilfella , av ukjente årsaka, ikkje
muligheta for det. 
Om det er omdømmet for egen ære som er årsaken tel denne 
framferden, veit æ også svært lite om. 

Ofte har æ sett uvesenet, og opplevd det sjøl på rt hold, både 
som førar av personbil og bobil. n av oss har den håplause 
holdninga at når vi kjøre lovlig, etter eget hau, har de andre også med å gjøre det.
Men vi må huske på en vældig væsentlig ting: Vi er ingen 
sjølutnevnte UP-konstabla bak rattet i bobilen vårres, med utvida 
fullmakta fra det offentlige.

De som også er så forbanna opptatt av vekta på bobilan, 
egen og andres, burde derfor, etter min meining, også re meir 
opptatt av at det er tilstrekkelig med kraftressurser i bilen sin, om 
det er det som er årsaka tel lusekjøringa. 

Og samtidig må vi være meir bevisst på at høyresiden av veien 
benyttes meir under kjøringa slik at det blir flyt i trafikkbildet. 

Nu når en ny bobil-sesong ligg i beddinga, må vi bestrebe oss tel å bli endå flinkare tel å sleppe andre forbi oss, uansett kjøretøy, sånn at farlige situasjona i trafikken kan unngås.
 Go sommar tel dokker alle - med flyt i trafikken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar